СИБАНК Онлайн

Общи условия за услугата интернет банкиране.

Продажби на имоти
Контактен център 24/7
0700 1 4554 (на цената на селищен разговор)
Нашите специалисти са на Ваше разположение 24 часа/7 дни в седмицата и ще отговорят на всичките Ви питания свързани с продуктите на банката, вкл. картовите продукти и онлайн банкиране.
19.04.2012

Съветите на банкера: „Теглете чертата", преди да започнете проекта, а не в края му

Капитал Daily, брой 76/ 19.04.2012
Стр. 30

Д-р Кирил Величков е ръководител на дирекция„Европейски проекти и финансови институции" в СИБАНК. Той отговаря и за темите, свързани с европейски проекти в рамките на КВС Group. Величков има над 15 години опит по европейски проекти. Работил е за звената за управление на програмите ФАРи„Сократ".По темата европейско финансиране и европейски проекти е бил консултант на неправителствени организации и държавни институции. В момента е и хоноруван преподавател в НБУ, лектор е в Дипломатическия институт, работи и като независим експерт за Европейската комисия.

Обикновено хората чуват, че има някаква възможност да получат някакви субсидии, и се втурват да пишат и подават проекти. Често обаче тази привързаност води и до разочарования, значителни разходи, усилия без възвращаемост, затруднения дори за основния бизнес на предприемача. Затова „теглете чертата" още преди да кандидатствате за европейски субсидии, а не на финала. Още преди да мислите за гранта от европейските фондове, помислете и за разходите, които трябва да направите, за подготовката на проекта, за изпълнението му, за осигуряването на съфинансиране, за управление му... и дали всъщност си заслужават. На база 15-годишния ми опит, свързан с различни европейски програми, съставих 5 основни препоръки. Нещата, за които говоря, са логични, но практиката ми показва, че често не им се обръща достатъчно внимание или се подценяват. 

1. Море от информация
Ако преди повечето хора се оплакваха от това, че липсва информация за европейските програми, сега проблемът е точно обратният - информацията е прекалено много и хората все по-трудно се ориентират. Те трябва да инвестират много време и усилия, за да преценят коя е подходящата за тях програма, дали и как могат да кандидатстват.
Тук е и ролята на консултантите от специализираните фирми, а и от банковите институции. Те могат да ви дадат информация за актуалните процедури по различни програми - такива, които са насочени само към български бенефициенти, както и такива, които се финансират директно от Брюксел. Все пак това е работата, с която се занимават ежедневно. В повечето случаи първоначалните съвети са и безплатни. Затова може би е добре да чуете мнението на експертите, преди да предприемете каквото и да било.
Дали ще отделите време за филтриране на морето от информация сами, или ще поверите това на експерт, подходът ви трябва да е един и същ - гледайте по-дългосрочно. Тоест търсете информация не само за това, по което
може да се кандидатства сега, а и в близко бъдеще. А след като намерите подходящата програма, преценете времето, с което разполагате, и кога е най-добре да започнете истинската подготовка за писане на проекта. 

2. Писането (не) било лесно
Следващата дилема е дали да подготвите проекта си сами, или да възложите това на консултант. В първия случай трябва да направите реална преценка дали можете да се справите с бюрокрацията и дали усилията и вложеното време ще си заслужават.
Ако решите да се доверите на специалист, трябва да го изберете много внимателно. За целта препоръчвам да обърнете внимание на няколко важни критерия. Като например какъв е броят на спечелените, но и на реално изпълнените проекти (по възможност по програмата, по която ще кандидатстване). Проучете какви са референциите за тези консултантски фирми. Проверете и дали консултантът си партнира с търговска банка. Наличието на такова официално споразумение намалява риска да попаднете на неквалифициран или некоректен консултант. Все пак няма банка, която би допуснала партньорство с такава фирма. Освен това подобно споразумение ще е и предпоставка, че фирмата по-лесно ще може да получи заем за съфинансиране от банката. 

3. Планиране на времето
Планирайте кандидатстването си по-отрано, за да избегнете риска от неуспех. Всички програми имат индикативни годишни програми, от които можете да се ориентирате кога да очаквате обявяването на схемата, привлякла вниманието ви. За подготовката на проекта трябва отделите минимум 2-3 месеца, не го правете в последния момент.
Планирането на времето е важно и от друга гледна точка - трябва да прецените обективно и дори леко песимистично кога точно можете да очаквате субсидиите. Трябва да гледате поне 24 месеца напред - както казахме, заделете 2-3 месеца за подготовка, предвидете минимум 3 месеца за оценка, един месец за подписване на договор, ако провеждате тръжни процедури, проектът може да се забави с още месец-два, естествено добавете и срока за изпълнение на проекта, а отчитането му и реалното получаване на субсидиите също може да отнеме поне 6 месеца... Затова кандидатствайте, но с идеята, че тези пари няма да ги получите веднага, а след доста време. Имайте предвид и че в периода след, като сте приключили проекта, все още не са ви преведени субсидиите, но сте сключили заем за външно префинаниране, ще се налага да плащате лихви.
Ако все пак имате нужда от пари сега и веднага, може би за вас по-удачният вариант е банков заем. 

4. Кога да се свържем с банката
Масово хората се обръщат към банката едва след като вече са спечелили проект и са сключили договор със съответното министерство. Но на този етап рискът да не получат съфинансиране от финансовата институция е доста голям. Банките нерядко преценяват, че проектът не отговаря на реалните финансови възможности на кандидата за получаване на кредит - представете си проект за милиони и фирма с няколко хиляди оборот.
Затова и най-рационалното, което може да се направи, е да се срещнете с банкер още преди да кандидатствате, за да получите и неговото уверение, че няма да имате проблеми на по-късен етап. Трябва да имате предвид, че
обикновено финансовите институции имат своя собствена политика и някои сфери за тях са приоритетни, а други не. Например като цяло има намалено кредитиране на проекти, свързани с развитието на селския туризъм, тъй като знаете, че банките вече станаха собственици на доста хотели. В същото време с охота бихме финансирали проект в земеделието или производствени предприятия. 

5. Изпълнението и отчитането на проекта е по-трудната част
И ако писането на проекта е сравнително лесно, изпълнението му е по-голямото предизвикателство. Към 40-50% от компаниите имат проблеми с изпълнението на проекта си.
Тук големите проблеми идват по време на провеждането на тръжните процедури, спазването на бюрократичните изисквания и отчитането на реално свършеното.
Едно от важните неща е проектът да бъде така написан, че не само да спечели гранта от министерството, но и да е изпълним. Имахме случай с бенефициент по ОПК, който бе посочил над 500 доставчика на техниката, която искаше да си купи. Той се беше постарал, беше издирил много фирми, които можеха да му предоставят съответната техника, проектът му беше на път да бъде одобрен... Но само си представете как щеше да организира над 500 тръжни процедури, как щеше да събере и обработи информацията... Посъветвахме го да се откаже. Клиентът преработи проекта, така че да включва само 3 доставчика, и той отново кандидатства и спечели при обявяването на следващата такава процедура. 

Повече по темата на capital.bg